Autisme in tijden van corona

Het leed wat sommige mensen moeten doorgaan in deze tijd staat niet in verhouding tot het kleine leed van deze hoogbegaafde autist, maar ik wil er toch wat aandacht aan besteden. Voor mezelf, maar wellicht dat andere autisten zich erin herkennen.

Ik ben enorm gebaat bij structuur. De wekker die op een moment staat, een bepaald moment dat ik ergens ben (de VU), een bepaald moment dat ik ga eten, een bepaald moment dat ik ga slapen. Als die structuur wegvalt, dan is de kans groot dat ik mezelf ga verwaarlozen.

Laat het nu in tijden van corona precies die structuur zijn die wegvalt: er is geen universiteit om naartoe te gaan op een doordeweekse dag, geen stamkroeg meer waar ik op gezette tijden heen ga, geen standaard supermarkt waar ik mijn lunch en avondeten haal.

De verwaarlozing is voor mijzelf nu evident: ik ben gisteren vergeten om mijn avondmaal te verorberen en ik ben op een moment richting dromenland gegaan dat ik in principe alleen groen licht geef als ik uitga of in de vakantie. Het is echter geen vakantie.

Los van de structuur die ik nodig heb, is verandering iets waar ik niet goed mee om kan gaan. Van de basisschool naar de middelbare school was enorm moeilijk. De gang naar de universiteit werd versoepeld doordat ik een prachtige studievereniging trof.

Een crisis is natuurlijk verandering bij uitstek. Mijn brein heeft tijd nodig om de nieuwe situatie te vatten en te pakken, het is dus nu enorm druk in mijn hoofd. Te druk om goed met de dagelijkse beslommeringen van werk en studie bezig te zijn.

Betekent niet dat er nu geen positieve kanten zijn in tijden van corona voor autisme: het is rustig op straat, vliegtuigen vliegen niet meer, er is weinig verkeer. De maatregelen zorgen voor een prikkelarme omgeving waar een autist wel bij vaart.

Helaas kan ik er niet van profiteren, want de structuur is weg en ik vind het erg lastig om zelf een structuur in mijn leven te schrijven. Ik probeer het natuurlijk wel, maar dat is een proces en één zwaluw maakt nog geen zomer.

Dit is eerder gepubliceerd als draadje

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.